
Evaluatie WKR: snoeien in complexiteit zou werkgevers helpen
De werkkostenregeling (WKR) doet op zich wat de regeling moet doen, blijkt uit een evaluatie. Maar de WKR zou doelmatiger kúnnen zijn als de regeling minder complex wordt. SEO Economisch Onderzoek heeft onderzocht of de WKR goed functioneert. Dankzij de WKR kunnen werkgevers belastingvrij vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen uitdelen aan werknemers. In principe is elk voordeel dat de werknemer van de werkgever krijgt namelijk loon, en dus belast. De WKR regelt uitzonderingen op die regel voor bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding of reiskosten.
Complexiteit WKR is een obstakel
SEO Economisch Onderzoek heeft nu onderzocht of de WKR goed functioneert. De belangrijkste conclusie van de evaluatie is dat de WKR doeltreffend is, omdat de regeling doet waar zij voor bedoeld is. Tegelijkertijd noemen de onderzoekers de WKR en de bijbehorende vrije ruimte maar ‘deels doelmatig’. De grootste obstakels zijn de complexiteit van de WKR en de bijbehorende administratieve lasten. Er leven nog veel vragen over bijvoorbeeld de gerichte vrijstellingen en het gebruikelijksheidscriterium, zo maakt SEO op uit interviews met werkgevers. Minder lastendruk kan ervoor zorgen dat de WKR voor méér werkgevers bruikbaar wordt, en dat draagt bij aan de doelmatigheid.
Aanbevelingen om de WKR te verbeteren
De onderzoekers doen in de evaluatie een aantal aanbevelingen om de WKR te verbeteren. Het is aan een volgend kabinet om daar eventueel werk van te maken, zo laat de huidige demissionaire regering weten. Op het lijstje aanbevelingen staat onder meer:
- Schaf de eerste schijf van de vrije ruimte af. In 2025 is de vrije ruimte 2% van de fiscale loonsom tot en met € 400.000, en 1,18% van het gedeelte boven die grens. Het hogere percentage tot € 400.000 is bedoeld om het mkb te ondersteunen. Maar dat is volgens SEO ondoelmatig, omdat het niet-mkb dit voordeel ook krijgt.
- Geef een aantal voorbeelden in het Handboek Loonheffingen over hoe werkgevers loonbestanddelen kunnen aanwijzen als eindheffingsloon. Dit geeft werkgevers meer juridische houvast.
- Pas inflatie-indexatie toe op de doelmatigheidsgrens van € 2.400 in het gebruikelijkheidscriterium. De Belastingdienst ziet dit bedrag als een veilige haven, en onderneemt tot dit bedrag in principe geen actie. Maar doordat het bedrag niet is aangepast aan de inflatie, is de grens in de loop der jaren strenger geworden, aldus SEO. En ‘daar lijkt geen aanleiding toe te bestaan’.
- Sta het toepassen van de reiskostenvergoeding en de thuiswerkvergoeding op één dag toe. Nu moeten werkgevers per dag voor één van de twee vergoedingen kiezen.
- Verhoog de maximale thuiswerkvergoeding van € 2,40 naar € 2,45 per dag. Dit sluit beter aan bij de inschatting van de werkelijke kosten van budgetinstituut Nibud.
WKR inzetten voor andere doelen?
De onderzoekers gaan ook in op de vraag of de WKR bruikbaar is voor andere doelen. Soms klinkt namelijk de roep om werkgevers meer mogelijkheden te geven om bijvoorbeeld gezonde lunches of financiële steun voor starters op de woningmarkt fiscaal voordelig te verstrekken. Maar wat de onderzoekers betreft moet de politiek hier terughoudend mee zijn. Zij wijzen erop dat vergoedingen voor verschillende doeleinden nu ook al mogelijk zijn via de vrije ruimte.
Heb je vragen over hoe jouw bedrijf de WKR (werkkostenregeling) het beste kan benutten, wat de regeling precies inhoudt of hoe deze werkt? Neem dan gerust contact op met de experts van Loonmeesters!
Bron: Brightmine